ساعات بازدید و بهای بلیت


زمان بازدید از کاخ گلستان : همه روزه از ساعت 9 صبح لغایت 17 

... ادامه

ارتباط با ما

tel:  (+98) 021 - 33113335

fax: (+98) 021 - 33111811

http://www.golestanpalace.ir

info.golestanpalace@gmail.com

... ادامه

روابط عمومی


دفتر پژوهش کاخ گلستان


معرفی کتاب تاریخچه بیرق ایران و شیر و خورشید ،از کتابخانه چاپی کاخ گلستان

نام کتاب: تاریخچه بیرق ایران و شیر وخورشید

تالیف: حمید نیّر نوری

انتشارات: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی

سال: 1344

تعداد صفحات: 171

قیمت: 85 ریال

دیباچه: اصولا داشتن و بر افراشتن بیرق در هر اجتماعی لازمه ارتقاء آن اجتماع به درجه معینی از تمدن است بدین معنی که تا وقتی اجتماعی به صورت کشوری متشکل و منظم در نیامده و به منظور لشگرکشی و کشور گشایی برای خود قوای نظامی نسبتا نیرومندی گرد نیاورده باشد پرچم و درفش در آن اجتماع معنی و مفهومی ندارد. بیرق و پرچم معمولا علامتی است که همراه فرمانده قوا حرکت می کند و مظهر و نماینده او است. به وسیله آن محل فرمانده قوا همواره مشخص و دوست از دشمن تمیز داده می شود و وجود آن اگر با اعتقاداتی نسبت به نیروی ربّانی آن توام باشد موجب تقویت قوای روحی سپاهیان می گردد. ایران نیز از این قاعده مستسنی نیست. در مذاهب و ادیان قدیم ایران، آسمان و ماه و خورشید نقش مهمی بازی می کردند و آسمان رب الارباب محسوب می شد و ماه و خورشید نیز دو نیروی ربانی بسیار مورد علاقه مردم بودند و بر بیرق ها و پرچم ها  و علامات دینی ایرانیان قدیم که همراه فرمانده قوا میشد همواره یکی از این سه نیروی ربّانی لااقل نقش مهمی داشت و همین امر روحیه سپاهیان را تقویت می نمود

بخشهای مختلف کتاب شامل :

درفش و پرچم ایرانیان در دوره پیش از اسلام/ درفش سرداران و فرماندهان/ درفش در دوره سلوکیها و پارتها/ درفش کاویان در دوره ساسانیان/ رنگ درفشها در دوره پیش از اسلام/ درفش دردوره بعد از اسلام/ بیرق سلاطین ایران در دوره اسلامی/ بیرق های دوره صفویه تا قاجاریه/ بیرق در دوره خاندان پهلوی.

خاتمه: جالب توجه  است که در هر دوره ای از تاریخ ایران برای بیرق لغتی خاص مرسوم بوده است. در دوره قبل از اسلام درفش مصطلح بود و این لغت حتی در اوستا نیز بارها آمده است و از همه درفش ها مهمتر همان درفش کاویانی است. بعد از اسلام الفاظ عربی، ربیت و علم ولوا مرسوم و معمول شد. سپس در دوره مغول، لفظ منجوق بکار رفت و از دوره قاجاریه، لفظ بیرق معمول گردید و سپس به موجب تصویب فرهنگستان، لفظ پرچم جانشین همه این اسماء گردیده .