ساعات بازدید و بهای بلیت


زمان بازدید از کاخ گلستان : همه روزه از ساعت 9 صبح لغایت 17 

... ادامه

ارتباط با ما

tel:  (+98) 021 - 33113335

fax: (+98) 021 - 33111811

http://www.golestanpalace.ir

info.golestanpalace@gmail.com

... ادامه

روابط عمومی


دفتر پژوهش کاخ گلستان


گزارش کارگاههای کودک و نوجوان به مناسبت هفته میراث فرهنگی اردیبهشت 1396

واحد کودک و نوجوان مجموعه کاخ گلستان با همکاری سرای محلات شهرداری منطقه  12 تهران ( ناحیه 3 محله بازار، ناحیه 4 محله تختی ، ناحیه 5 محله کوثر ، ناحیه 6 محله دروازه شمیران ) از تاریخ 23 /2/96 الی 26/2/96 کارگاههای متعددی چون نقاشی ، خلاقیت ( کاردستی ) ، قصه گویی و بازیهای بومی (در ضلع جنوب شرقی مجموعه)  و بازدید از موزه ها ی ضلع جنوب کاخ ، جهت کودکان به همراه مربیان و رابطین شهرداری در کاخ گلستان برگزار نمودند. در این کارگاه ها خانم ها مژگان جودکی و اکرم فیاض همکاری ویژه ایی نمودند .








در ادامه برنامه کارگاه های متعددی نیز در روز پنج شنبه 28/2/96 بمناسبت روز جهانی موزه با همکاری مدیریت محترم مهد کودک فروغ سرکار خانم اسماعیلی و همکارانشان ( منطقه 6شهرداری ) کارگاه هایی چون نقاشی ، ایرانشناسی ( معرفی سوغات استان و شهرها ی ایران ) ، شعر خوانی و قصه گویی و بازیهای بومی گردو شکستم ، عموزنجیرباف را در جلو موزه مردمشناسی اجراء نمودند و همچنین به همراه مربیان از موزه های ضلع جنوب بازدید بعمل آوردند.








کارگاههای متعدد کارآموزی نخستین دانش آموختگان دوره ی راهنمای تخصصی گردشگری کودکان در کاخ گلستان برگزار گردید .

دانش آموختگان نخستین دوره ی راهنمای تخصصی کودکان ، پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه 1396 مصادف با روز جهانی موزه ها ، کارگاه های خود را به صورت پروژه های عملی با کودکانی که در موزه حضور داشتند ، اجراء کردند.

دوره ی راهنمای تخصصی گردشگری کودکان ، توسط سرکار خانم ریحانه جمالی هنجنی ، در دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تدوین شده و برای اولین با نیز موسسه آوای ارسباران آن را اجرا کرده است .

کارآموزان دوره  خانم ها : فرزانه هاشمی ، مستوره سلیمی ، نازنین آل مجدی ، ملیحه نامنی ، مهدی سمکوندی ، صبا جلیلیان ، حمیده خانمحمدی ، رها کریمی ، پگریسا معمارباشی ، زهرا حق وردی ، و حمیده بنیادی و آقایان : اصلان مقدسی و علیرضا قزوینیان .

دراین اجرای عملی پروژه ها ، 13 کارگاه ، ارائه و با استقبال شدید کودکان و نوجوانان و والدین آن ها رو به رو شد . 

 

کارگاه ها به شرح ذیل است :

چهار کارگاه کاشی کاری : در این کارگاه کودکان با روش کاشی کاری روی تخته شاسی ، تصویر پلان کل محوطه ی موزه و مقوا آشنا شدند. مهارت دست ورزی و هوش فضایی – مکانی آن ها تقویت شد.

گارگاه قلب عکس های قجری : در این کارگاه ، کودکان تصویرهای چاپ شده از کاشی ها را به صورت خلاقانه با قلب عکس تزیین کردند و به عنوان یادگاری با خود بردند.

کارگاه شاهنامه خوانی و نقالی و بازی شخصیت های شاهنامه : در این کارگاه ، راهنما یکی از داستان های شاهنامه را با توجه به گروه سنی خاصی انتخاب و شروع به نقالی داستان کرد . کودکان بسیاری جذب این کارگاه شدند و به نقالی گوش فرا دادند. سپس ماسک ها ی شخصیت های مختلف در داخل داستان شاهنامه را درست و شروع به نمایش و تمرین نقالی کردند. هوش کلامی – زبانی آن ها تقویت شد و خود را به تخیل سپردند.

کارگاه آئینه کاری : در این کارگاه ، راهنما با جعبه های شیرینی که روکش آلومینیومی دارند و برش خورده بودند با کودکان شروع به آئینه کاری کرده و قلب عکس درست کردند . مهارت دست ورزی پیدا کردند و با نوعی از میراث فرهنگی آشنا شدند

کارگاه جست و جو به دنبال گنج : در این کارگاه راهنما شی ء رادر محوطه ی موزه پنهان کرده و نقشه ی گنج آن را به دست کودکان داد . آن ها با استفاده از نقشه ی گنج شروع به راه رفتن و یافتن نمودند. در نهایت گنج مخفی را پیدا کردند و به موزه هدیه دادند. هوش حرکتی – جسمی و فضایی – مکانی آن ها تقویت شد.

کارگاه جست و جوی عکس ها در موزه : تعدادی از تصاویر موزه را راهنما روی کاغذهای عکس چاپ کرده و در ورودی موزه ی مورد نظر پس از داستان گویی ، تصاویر را به هر کدام از کودکان داده تا بتوانند شبیه آن تصویر را در موزه بیابند . هوش فضایی – مکانی کودکان تقویت شد و حس کنکاوی آن ها ارضاء شد.

دو کارگاه قصه گویی : در این کارگاه ، راهنما برا ی کودکان به تفسیری ، داستانی مرتبط با موضوع موزه را تعریف کرد و پس از آن در مورد داستان تعریف شده ، کودکان صحبت کردند . سپس با توجه به مطالب شنیده شده شروع به نقاشی کرده و ماسک شخصیت ها ی داستان را درست کردند و مشغول بازی نمایشی شدند. هوش کلامی – زبانی آن ها تقویت شد و تخیل راه خودش را پیمود.

کارگاه پازل : این کارگاه کنار یک تصویر بزرگ کاشی کاری شده اجراء شد . تصویر سربازان قاجاری که ایستاده بودند و کودکان با نگاه کردن به تصویر کاشی کاری شده ، پازل را درست می کردند. این فعالیت و پیدا کردن قطعه ی دست برای آن ها بسیار جذاب بود و به صورت غیر مستقر تمرکز ذهن و هوش فضایی – مکانی آن ها تقویت می شد. به طور ضمنی نیز با میراث فرهنگی ، نقاشی و کاشی کاری نیز آشنا شدند.

کارگاه شیشه های رنگی : در این کارگاه کودکان با استفاده از طلق های رنگی و چسباندن آن ها به زمینه های شفاف ، پنجره ی ارسی درست کردند . مهارت های دست ورزی آن ها تقویت شد و با یک نمونه از میراث فرهنگی آشنا شدند.